motul 8100 eco-lite 5w30 1l helsyntet

141kr
177kr -21%
Hemleverans 3-4 arbetsdagar
LÄGG I VARUKORG
Produktens ID: 369239
Kod: MT842111
Märke: Motul
https://i.ak24.ee/mf/medium/motul.jpg
Motul 8100 Eco-lite 5W-30
Bränsleeffektivt smörjmedel för bensinmotorer
100% syntetisk

100 % syntetisk bränslesnål motorolja speciellt designad för de senaste bensinmotorerna, antingen naturligt sugande (icke-turbo) eller turboladdad, med indirekt eller direkt insprutning. designad för användning med olja med låg friktion och låg HTHS (hög temperatur och hög skjuvning) viskositet (≥ 2,9 mPa.s).

Lämplig för moderna bensinmotorer som kräver viskositetsklass 30 och bränslesnål smörjolja (API SP-RC, API SP och/eller ILSAC GF-6a standarder).

Godkänd GM-dexos1 ™ GEN2 för alla nya GM-bensinmotorer som kräver detta godkännande: BUICK, CADILLAC, CHEVROLET, GM, GMC, OPEL och VAUXHALL.
Kompatibel med katalysatorer.
Denna typ av olja kanske inte är lämplig för användning i vissa motorer. Om du är osäker, läs bruksanvisningen.

STANDARDER
API SP-RC
ILSAC GF-6a
TYPGODKÄNNANDEN
GM dexos1™ GEN2 under nummer D10577HI011
TEKNIKENS STÅNDPUNKT CHRYSLER MS-6395
FORD WSS M2C 929-A / 946-A / 946-B1
GM 4718M / 6094M
FIAT 9.55535-CR1
REKOMMENDATIONER
Bensinmotorer: ACURA, CHRYSLER, DODGE, FORD, GENESIS, HONDA, HYUNDAI, INFINITI, KIA, LEXUS, MAZDA, MITSUBISHI, NISSAN, SUBARU, TOYOTA, FIAT...
API SP-standarden är helt bakåtkompatibel med API SN-krav och alla tidigare API:er. API SP-RC "resursbevarande"-specifikationen är ännu mer krävande än tidigare.
API SP-smörjmedel ger enastående oxidationsbeständighet, förbättrat avlagringsskydd, motorrenhet, slitageskydd och förbättrad prestanda vid kalla temperaturer.
Förutom att vara bakåtkompatibel jämförde API API SN och API SN Plus med SP-standarden
erbjuder högre prestanda och lägger till skydd mot LSPI (Low-Speed ​​​​Pre-Ignition - Low RPM Detonation) även i mindre direktinsprutade turbobensinmotorer.
ILSAC GF-6a, som är baserad på API SP-specifikationen, är ännu tuffare i smörjmedelsstandarden för viskositetsgrad 20, särskilt när det gäller bränsleekonomi. Låga krav
viskositetssmörjmedel på "bränsleekonomi"-sidan, samt längre oljebytesintervaller, har ytterligare ökat kraven på kolv/ringrenhet, tätningskompatibilitet och minskade fosforefterbehandlingssystem. ILSAC GF-6a-specifikationen säkerställer perfekt motorskydd vid användning av bensin som innehåller upp till 85 % etanol (E85).
GM dexos1™-standarden passar alla GM-bensinmotorer från årsmodell 2011
eftersom du behöver ett godkänt dexos1 smörjmedel (förutom för underhållsarbete i Europa). Specifikation GM dexos1 ™ är avsedd för användning med bensinmotorer och ersätter GM-LL-A-025, GM 6094M och GM 718M. GM dexos1 ™ är också bakåtkompatibel med fordon med bensinmotorer före 2011.

GM har utvecklat sin dexos1™-standard för oljor för att säkerställa hög termisk stabilitet och
skulle säkerställa enastående motståndskraft även vid höga temperaturer för att förhindra svartslam och ökad viskositet som sot från förbränningsrester kan orsaka.
Direktinsprutade turboladdade bensinmotorer har en viss risk för oavsiktlig förtändning i förbränningskamrarna. Denna typ av slumpmässig, onormal förbränning liknar ett metalliskt ljud som kommer från förbränningskammaren och är ibland förknippat med en kort förlust av energi.
Detta fenomen, känt som Low Speed ​​​​Pre-Ignition LSPI, eller buller, skapar en mycket hög tryckuppbyggnad i förbränningskammaren som kan orsaka kolvskador och i slutändan -
förstörelse av motorn. För den senaste generationen av mindre bensinmotorer utrustade med direktinsprutningssystem och turboladdare har GM utvecklat dexos1™ GEN2-standarden för att säkerställa den perfekta integriteten hos dessa bensinmotorer och eliminera risken för onormal förbränning.

Dessutom skyddar API SP-standarden perfekt detta LSPI-krav för perfekt skydd
direktinsprutade turboladdade bensinmotorer.

Vissa tillverkare kräver API SP-RC, API SP, API SN, SNRC, SN Plus och ILSAC GF-6a eller GF-5 smörjmedel för sina senaste bensinmotorer för maximal prestanda och
uthållighet. CHRYSLER Spec MS-6395 (GF-4 nivå), FORD WSS M2C 929-A (GF-4
nivå), FORD M2C 946-A (GF-5 nivå) och FORD WSS M2C 946-B1 (GF-5, SN-RC och SN Plus
nivåer) återspeglar sådana krav.

I FCA-gruppen (Fiat Chrysler-bilar) speglar FIAT-specifikationen 9.55535-CR1 denna CHYSLER MS-6395-e-specifikation hos Fiat.

Andra exempel på möjlig användning av MOTUL 8100 Eco-lite 5W-30 för tillverkare som letar efter bränsleekonomi: HONDA, SUBARU och TOYOTA bensinmotorer.
MOTUL 8100 Eco-lite 5W-30 uppfyller alla dessa mycket krävande prestandakrav
och hållbarhet inställd av GM, inklusive full kompatibilitet speciellt för dexos1™-standarden
med biobränslen, till exempel flytande gas (flytande petroleumgas LPG), komprimerad naturgas (komprimerad gas CNG) och
bioetanol (om tillgängligt på stationen) vid användning av etanol-biobränsle med ett blandningsförhållande på upp till 85 %
(Bioetanol - E85).

MOTUL 8100 Eco-lite 5W-30 erbjuder höga smörjegenskaper, slitageskydd och hög
temperaturbeständighet för bättre kontrollerbar oljeförbrukning, förbättrar oljeflödet och uppstart
snabbare oljetrycksökning, snabbare uppvärmning, snabbare uppnående av driftstemperatur och lägre bränsleförbrukning.
Den här typen av olja är miljövänlig och bidrar till att minska bränsleförbrukningen och minimerar därmed utsläppen av växthusgaser (CO2).

Oljebytesintervall: enligt tillverkarens rekommendationer.
MOTUL 8100 Eco-lite 5W-30 kan blandas med syntetiska eller mineraloljor.
Läs alltid fordonets instruktionsbok eller bruksanvisning före användning.