Helsyntetisk motorolja motul 8100 x-clean 5w40 5l

631kr
742kr -15%
Hemleverans 3-4 arbetsdagar
LÄGG I VARUKORG
Produktens ID: 369157
Kod: 5W-40 5L XCLEAN MOTUL
Märke: Motul
https://i.ak24.ee/mf/medium/motul.jpg
8100 X-clean 5W-40 Bensin och diesel smörjmedel - EURO IV och EURO V 100% syntetiska

Högpresterande 100 % syntetiskt smörjmedel godkänt av många biltillverkare.
Speciellt tillverkad för bilar av den senaste generationen, med turbodieselmotor eller bensin
motorer som uppfyller EURO IV- eller EURO V-emissionsbestämmelserna behöver ACEA C3-motorolja, d.v.s. hög HTHS (> 3,5 mPa.s) viskositet och "Mid SAPS" med reducerad askhalt (≤ 0,8%).
fosfor (0,07 ≤ x ≤ 0,09 %) och svavel (≤ 0,3 %). Kompatibel med katalysatorer och dieselpartikelfilter (DPF).

Även lämplig för alla typer av diesel- eller bensinmotorer som kräver ACEA A3 / B3 eller A3 / B4 smörjmedel.

Läs alltid fordonets instruktionsbok eller bruksanvisning före användning.

Motorer som uppfyller EURO IV- och EURO V-emissionsbestämmelserna är utrustade med känsliga avgasefterbehandlingssystem. Svavel och fosfor som hindrar katalysatorernas arbete
leder till ineffektiv behandling av avgaser; och sulfaterad aska täpper till DPF som leder till
förkortning av regenereringscykeln, snabb åldring av oljan, högre bränsleförbrukning och förlust av motoreffekt.

ACEA C3-standarden kräver att smörjmedel har betydande oljefilmmotstånd och låga emissionsnivåer i kraftfulla motorer: MOTUL 8100 X-clean 5W-40 har syntetiska basmaterial och speciella SAPS-nivåer som ger enastående oljefilmmotstånd, minskar motorfriktionen och säkerställer kompatibilitet med efterbehandlingsutrustning. MOTUL 8100 X-clean 5W-40 har höga smörjande egenskaper såsom slitageskydd och hög temperaturtolerans för bättre kontroll av oljeförbrukningen. ACEA C3 smörjmedel uppnår ett längre oljebytesintervall som styrs av fordonets omborddator.

Många tillverkare som KIA / HYUNDAI, HONDA, MITSUBISHI, NISSAN, SUZUKI,
SSANGYONG,... rekommenderar ACEA C3 smörjmedel för de flesta av sina fordon, speciellt med dieselmotorer och DPF-filter.

BMW Long Life-04-specifikationen sätter stränga restriktioner för smörjmedlet, särskilt för kompatibilitet med Valvetronic och efterbehandlingssystem. Detta omfattar alla BMW-motorer från 2004 och även alla BMW-motorer före 2004 då BMW LL-04 täcker alla tidigare BMW tekniska specifikationer som BMW LL-98 och BMW LL-01.

OBSERVERA: BMW LL-04-produkten kan endast användas i bensinmotorer i länderna i Europeiska unionen plus Schweiz, Norge och Liechtenstein.

Tillverkad i Frankrike

FORD Galaxy 1.9L TDI kräver standard FORD WSS M2C 917A fram till 2006; och
FORD Även 1,2L Duratec och 1,3L Duratorq TDCi från MY2008.

MB 229.51 kräver minskat innehåll av smörjmedel, bland många andra stränga restriktioner
För att sulfaterad aska, fosfor och svavel ska vara kompatibla med MERCEDES avgasefterbehandlingssystem. MB 229.51 gäller för vissa MERCEDES bensinmotorer och alla MERCEDES dieselmotorer, med eller utan DPF.

Porsche A40-standarden kräver en extremt hög skjuvhållfasthet från smörjmedlet. Detta
specifikationen gäller för alla PORSCHE-motorer utom Cayenne V6- och dieselmotorversioner.

RENAULT har utvecklat standarderna RN0700 och RN0710 för oljor som kan motstå de allvarligaste termiska begränsningarna för olja med kompatibiliteten hos ett modernt gasefterbehandlingssystem.
Renault RN0700-standarden gäller alla naturligt aspirerade bensinmotorer (förutom Sport) från RENAULT Group (Renault, Dacia, Samsung).
RN0700-specifikationen gäller även för alla RENAULT dieselbilar med en 1,5 liters dCi-motor utan DPF (Diesel Particulate Filter), med en effekt på mindre än 100 hk och ett oljebytesintervall på 20 000 km eller 1 år.

STANDARDER
ACEA A3 / B4 - C3 - API SM / CF
TACK BMW Long Life-04
Ford WSS M2C 917A
MB-godkännande 229,51
Porsche A40
Renault RN0700 under nummer RN0700-08-018
Renault RN0710 under nummer RN0710-08-012
W 502 00 - 505 00 - 505 01
FIAT 9.55535-S2
REKOMMENDATIONER KIA / HYUNDAI, HONDA, MITSUBISHI, NISSAN, SUZUKI, SSANGYONG,...